OECD rekommendationer för öppen förvaltning
OECD rekommenderar att medlemsländer och icke-medlemsländer ska iaktta rekommendationen för öppen förvaltning, dvs. utveckla, godkänna och genomföra strategier för öppen förvaltning och relaterade åtgärder.
- Arbetet för öppen förvaltning utförs inom alla förvaltningsområden och -nivåer. Målen och åtgärderna för öppen förvaltning utvecklas tillsammans med intressenter. Detta främjar politikernas, den högsta tjänstemannaledningens och tjänstemännens engagemang för öppen förvaltning. Detta säkerställer också genomförandet av åtgärderna och minskar förändringsmotståndet.
- Öppen förvaltning kräver relevant lagstiftning och vägledning. Det är också viktigt att i tillräcklig grad övervaka efterlevnaden av dessa lagar och anvisningar.
- Det gäller att säkerställa genomförandet av målen för öppen förvaltning. Det kräver tillräckliga personalrelaterade, ekonomiska och tekniska resurser. Det är också viktigt att stärka en organisationskultur som stöder öppen förvaltning och främja förståelsen av öppen förvaltning inom hela organisationen och även utanför den.
- Målen och åtgärderna relaterade till öppen förvaltning bör samordnas över organisationsgränser. Då kan man säkerställa att målen är kompatibla och att de för sin del främjar uppnåendet av andra viktiga samhälleliga mål.
- Målen för öppen förvaltning bör ha uppföljnings-, bedömnings- och inlärningsmekanismer. Det gäller att identifiera de aktörer som ansvarar för att samla in och dela aktuell och tillförlitlig information och öppen data.
- Jämförelseindikatorer bör utvecklas så att man kan mäta resultaten av öppen förvaltning tillsammans med intressenterna.
- Tjänstemännen upprätthåller en kultur av uppföljning, bedömning och lärande. Vi stärker och stöder tjänstemännens möjligheter och förmåga att följa upp, bedöma och lära sig öppen förvaltning tillsammans med intressenterna.
- Vi informerar aktivt om målen och åtgärderna för öppen förvaltning, liksom om resultaten av detta. Då är målen för öppen förvaltning kända och förståeliga inom och utanför organisationen, och även intressenterna kan anta målen.
- Tydlig, heltäckande, aktuell och tillförlitlig information om den offentliga sektorn är avgiftsfritt tillgänglig. Den är tillgänglig i ett öppet och maskinläsbart format som ingen har ensamrätt till. Information delas via flera kanaler. Den är lätt att förstå, komma åt, använda och återanvända. Den prioriteras med beaktande av intressenterna.
- Alla intressenter och parter garanteras lika möjlighet att få information och bli hörda. De kan aktivt delta i all beredning av politiska åtgärder samt planering och tillhandahållande av tjänster i olika skeden. Det bör finnas tillräckligt med tid för deltagande och det bör ske till så låga kostnader som möjligt. Dessutom gäller det att i synnerhet satsa på att man når de mest marginaliserade och underrepresenterade grupperna i samhället. Samtidigt bör man undvika att ingen får oskäligt inflytande över andra.
- Man testar innovativa metoder genom vilka man effektivt kan inkludera intressenter. Då kan man tillsammans komma på idéer, skapa lösningar och utnyttja de möjligheter som digital förvaltning ger. Ett exempel är användning av förvaltningens öppna data genom vilken man kan stödja målen och åtgärderna för öppen förvaltning.
- Vi främjar en gradvis övergång från begreppet öppen förvaltning till begreppet öppen stat. Samtidigt är det viktigt att identifiera att aktörer relaterade till begreppet ”öppen stat” har en egen oberoende roll, behörighet och självständig ställning.
Målet är att främja transparens, integritet, redovisningsskyldighet och delaktighet. Dessa främjas vid både beredningen av beslutsfattande samt planeringen och tillhandahållandet av tjänster. Detta görs på ett öppet sätt som möjliggör delaktighet.
Om öppen förvaltning på OECD:s webbplats