Tillsättande av rådet för personer med funktionsnedsättning

Lagen om välfärdsområden och kommunallagen förpliktar region -/kommunstyrelsen att tillsätta ett råd för personer med funktionsnedsättning och säkerställa dess verksamhetsförutsättningar.

Säkerställandet av verksamhetsförutsättningarna börjar vid tillsättandet av rådet för personer med funktionsnedsättning.

Välfärdsområdena och kommunerna i Finland är dock av mycket olika storlek och har olika verksamhetssätt. Därför har det uppstått olika praxis vid utnämningen av råd för personer med funktionsnedsättning.

Kommunens och välfärdsområdets kommunikation stöder delaktigheten

Kommunen och välfärdsområdet ska på det sätt som lagarna förutsätter informera om hur besluten fattas och hur man kan delta i och påverka beredningen. Uppgifter som behövs med tanke på den allmänna tillgången till information lämnas ut i det allmänna datanätet. Kommunikationen ska vara tydlig och begriplig.

Kommunen och välfärdsområdet kan informera om sammansättandet av rådet för personer med funktionsnedsättning förutom via sina egna webbplatser också via olika kanaler, t.ex. i en lokal eller regional tidning eller genom att skicka ett pressmeddelande direkt till föreningar och organisationer.

Företrädare för personer med funktionsnedsättning och funktionshinderorganisationer ska beaktas vid tillsättandet av rådet för personer med funktionsnedsättning

När rådet tillsätts är det viktigt att komma ihåg att kommunallagen förutsätter att personer med funktionsnedsättning samt deras anhöriga och organisationer ska vara tillräckligt representerade i rådet.

Det är viktigt att beakta funktionsnedsättningsgruppernas mångfald i sammansättningen av rådet för personer med funktionsnedsättning för att beakta de olika funktionsnedsättningsgruppernas särskilda behov. FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning definierar funktionsnedsättning som långvarig fysisk, psykisk, intellektuell eller sensorisk funktionsnedsättning.

Det är viktigt att beakta mångfalden och representativiteten, och för att säkerställa detta kan rådet vid behov kompletteras.

Sammansättningen av välfärdsområdets råd för personer med funktionsnedsättning

Lagen om välfärdsområden fastställer att varje kommun i välfärdsområdet ska utifrån de olika påverkansorgan välja minst en representant. Dessutom kan andra personer väljas till påverkansorganen.

Också i välfärdsområdets råd för personer med funktionsnedsättning är det bra att följa samma principom representation för personer med funktionsnedsättning i enlighet med förpliktelsen i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Artikel 4 i funktionshinderkonventionen förutsätter “vid utarbetande och genomförande av lagstiftning och politik som syftar till att

konventionen genomförs, samt i andra ärenden som gäller personer med funktionsnedsättning

i beslutsprocesserna skall parterna föra intensiva samråd med och aktivt involvera personer med funktionsnedsättning, inbegripet barn med funktionsnedsättning, genom organisationer som företräder dem. ”

Kandidatuppställningen i kommunen påverkar funktionshinderrådets representativitet

I olika kommuner i Finland finns det olika sätt, hur och vem som kan föreslå medlemmar i rådet för personer med funktionsnedsättning.

  • I en del kommuner rådet för personer med funktionsnedsättning.
  • Föreningar/organisationer kan ställa upp kandidater.
  • Organisationsdelegationen ställa upp kandidater.

Frågor om tillsättandet av välfärdsområdets råd för personer med funktionsnedsättning

Välfärdsområdet skickar en begäran till kommunerna om att nominera kandidater för tillsättande av välfärdsområdets råd för personer med funktionsnedsättning.

  • Ofta kan begäran vara en kandidat/kommun, men välfärdsområdet kan också begära 2–3 kandidater med beaktande av mångfalden av personer med funktionsnedsättning.
  • När det finns flera kandidater är det lättare för välfärdsområdets välfärdsområdesstyrelse att fastställa den slutliga sammansättningen med beaktande av mångfalden av personer med funktionsnedsättning.
  • Rådet för personer med funktionsnedsättning kan också kompletteras för att säkerställa mångfalden av personer med funktionsnedsättning. Detta kan fungera mycket bra i mindre välfärdsområden, men i stora välfärdsområden kan detta vara utmanande, eftersom storleken på rådet för personer med funktionsnedsättning redan hos kommunrepresentanterna blir för stor och
  • Rådet för personer med funktionsnedsättning kan kalla
  • Rådet för personer med funktionsnedsättning kan i sin verksamhetsstadga också göra det möjligt för mindre arbetsgrupper att arbeta snabbt och bjuda in yrkespersoner och erfarenhetsexperter att föra fram olika synpunkter.

Rådet för personer med funktionsnedsättning är ett samarbetsforum för personer med funktionsnedsättning, myndigheter och beslutsfattare

I sammansättningen av rådet för personer med funktionsnedsättning är det viktigt att också beakta en fungerande dialog mellan beslutsfattare inom kommuner i kommuner och välfärdsområden samt för centrala tjänsteinnehavare.

Mandattiden för rådet för personer med funktionsnedsättning

Det kanske vanligaste är att rådet för personer med funktionsnedsättning tillsätts för fullmäktigeperioden, dvs. mandatperioden är 4 år, och det gamla rådet för personer med funktionsnedsättning fortsätter tills den nya fullmäktigeperioden VANE har tillsatts.

I vissa fall är mandattiden endast hälften av mandattiden, dvs. 2 år. Då blir de frivilliga inte tvungna att förbinda sig så länge, men det kan också försvåra det långsiktiga arbetet under fullmäktigeperioden.

Det finns också ett exempel på en kommun där hälften av representanterna för rådet för personer med funktionsnedsättning avgår vartannat år och hälften fortsätter (kanske på samma sätt som i många föreningars styrelse). Detta leder till kontinuitet och rotation.